SEO: hoger scoren in Google.

SEO staat voor Search Engine Optimization, of zoekmachine optimalisatie. Het heeft als doel om een website zo te verbeteren dat een zoekmachine (Google) hem beter kan begrijpen en waarde kan geven. Google wil namelijk één ding: de beste gebruikerservaring bieden. En daar moet jouw website zich op richten.

Zoekwoordenonderzoek

Om hoger te scoren in Google heb je inzicht nodig in de zoekwoorden die jouw doelgroep gebruikt om jouw bedrijf te vinden. Met een uitgebreid zoekwoordenonderzoek achterhaal ik geschikte zoektermen en bepaal ik welke zoekwoorden interessant voor jouw website zijn. Vervolgens schrijf ik sterke SEO webteksten. Deze vormen de basis voor de zoekmachine optimalisatie.

SEO optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie richt zich op drie pijlers: techniek, content en autoriteit. Met een SEO scan breng ik deze in kaart: wat gaat goed en wat moet beter? In de audit worden alle technische belemmeringen, die van invloed zijn op de ranking van jouw website, onderzocht. Vervolgens zorg ik er samen met de webbouwer voor dat deze inzichten worden opgepakt. Het verbeteren van deze SEO factoren noemen we ‘on page SEO’.

Techniek (snelheid, mobile friendly, sitemap etc.)

De techniek van een website moet in orde zijn, zodat zoekmachinerobots de website goed kunnen bereiken. Door jouw website aan te melden bij Google Search Console (GSC), worden pagina’s geïndexeerd en vindbaar in de zoekresultaten. Ook helpt GSC bij het opsporen van technische fouten en geeft het inzicht in vertoningen en zoekopdrachten van je website. Dat is weer waardevol voor het creëren van nieuwe content.

Content (tekst, afbeeldingen en video)

Zonder content (inhoud) kan er geen zoekmachine optimalisatie plaatsvinden. Het is dus van groot belang om krachtige content te maken en te verspreiden. Dit noemen we contentmarketing.

Meer over contentmarketing

Autoriteit (interne links, externe links etc.)

De techniek van je website is fantastisch en je content is ijzersterk. Toch staan jouw concurrenten hoger in de zoekresultaten. Hoe kan dat? Een logische verklaring is dat er meer websites naar de concurrenten linken dan naar jou. Om dit te veranderen, moet je actief aan de slag met het verkrijgen van backlinks naar jouw website. Dit heet linkbuilding en heeft effect op de autoriteit van je website. Helaas is dit zelf nauwelijks te beïnvloeden. Daarom valt dit onder ‘off page SEO’ en wordt het vaak uitbesteedt aan een technische SEO specialist.

SEA (adverteren in Google)

SEA staat voor Search Engine Advertising. Dit is adverteren in zoekmachines tegen betaling. Het verschil met SEO is dat je moet betalen voor de vertoning van jouw website in de zoekresultaten. Een groot voordeel is dat je je heel specifiek op een doelgroep en locatie kunt richten. Bovendien versterken SEO en SEA elkaar, als ze op de juiste manier worden ingezet. Succesvolle zoekwoorden uit een SEA-campagne kunnen namelijk weer ingezet worden voor SEO-doeleinden.

Google AdWords

Google heeft een eigen advertentieplatform: Google AdWords. Via een veilingsysteem kun je bieden op de betaalde advertentieplekken in de zoekmachine. Hiervoor gebruik je geschikte zoekwoorden. Google kijkt hierbij naar de hoogte van je bod en de kwaliteit van je advertentie. Het is dus heel belangrijk dat je overtuigende tekstadvertenties hebt. Daarmee kan ik je natuurlijk ook helpen.

Klaar om aan de slag te gaan met SEO?

neem contact op